• مازندران، بابل، برج اصناف

معرفی جناب آقای شیدالله کرامتی

معرفی جناب آقای شیدالله کرامتی

معرفی جناب آقای شیدالله کرامتی

آشنایی با آقای شیدالله کرامتی پیشکسوت خوار بار فروش ( بقالی ) در بابل

یکی از مشاغل سنتی در ایران که ریشه چند ساله در میان مردم دارد ،خواربار فروشی است که بقالی هم عنوان می گردد .
در این شغل بیشتر مایحتاج خوراکی ( بجز نان ) و مواد اولیه بفروش می رسد و عدالت در پیمانه ( ترازو) و رعایت حقوق مردم در وزن کشیدن کالاهای کوچک و کم فروشی نکردن و صداقت داشتن اساس اولیه این شغل است .
این شغل در طول سالیان متمادی تغییر پیدا کرد و به مرور زمان این شغل مدرن و گسترده شده است که بصورت سوپر مارکت و فروشگاه‌های بزرگ کنونی در آمده است .
آقای شیدالله کرامتی یکی از الگوهای یک بقال درستکار و با اخلاق بوده اند که در حال حاضر بازنشسته شده اند .
وی متولد ۱۳۲۰ اهل بابل دارای یک پسر و سه دختر تحصیلات مکتب خانه ای ،از کودکی نزد پدرشان در بقالی کار می کردند و آنقدر کوچک بودند که برای کشیدن بار بالای چهار پایه می رفت .
ایشان یکی از قدیمترین بقال های بابل بودند که در پنچ شنبه بازار ( حصیر فروشان ) بیش از نیم قرن به این شغل مشغول بودند .
آقای شیدالله کرامتی به گواهی همسایگان و شهروندان یکی از شریف‌ترین و پاک دست ترین کاسب های شغل بقالی بودند .
در خصوص حساسیت ایشان در کشیدن بار در ترازو و انکه همیشه کفه ای که سنگ قرار داشت سنگین تر بود تعاریف زیادی شنیدن شده است و انکه حتی وزن کاغذ را محاسبه می کردند که به ضرر مشتری نشود و در بیان انکه اینقدر دقت لازم نیست می گفتند : ذره ذره کم فروشی بصورت عادت در می آید و تبدیل به گناه بزرگ می شود .
پسر ایشان که از قاضیان بودند در خصوص پدرشان می گویند : پدرم به راستی مظهر صداقت در کسب و کار و رعایت حال مشتری بودند و یاد ندارم در این مدت ۶۰ سال مغازه داری ایشان فردی از ایشان ناراحت شده باشد و همه از درست کاری ایشان می گویند .
آقای ناصر محمدیان که در جوار مغازه ایشان قرار دارند می گویند : یک بار از ایشان زعفران خریدم و متوجه شدم نسبت به جایی دیگر ارزان تر خریده ام و‌ پیش خود گفتم نکند اشتباه کرده باشند وقتی به آقای کرامتی گفتم که زعفران شما خیلی تفاوت قیمت دارد با جایی دیگر، گفتند : من به دیگران کاری ندادم من سود خود را کردم و اگر ده برابر گران تر باشد من قیمت خودم را می فروشم .
از اینگونه موارد فراوان در گفتگوهای میدانی بیان شده است که در این مقال نمی گنجد .
آقای سید مرتصی اوصیا رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان بابل عنوان کردند : آقای شیدالله کرامتی مظهر درستکاری در این صنف در سطح بابل می باشند و باید منش و مرام و مشتری مداری ایشان برای جوانانی که این شغل اشتغال دارند الگو شود
ایشان ادامه دادند مثل اقای کرامتی بسیار کم هستند و باید با شناسایی این افراد بتوانیم نسل جوان را به صداقت در کارشان سوق دهیم و نسل جدید باید بدانند خواربار فروش در میان جامعه قرار دارد.
وی ادامه داد انشالله در آینده نزدیک مراسم تجلیلی برای آقای شیدالله کرامتی و دیگران که پیشکسوت این شغل هستند خواهیم داشت .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


تصاویر

اتحادیه لبنیات
اتحادیه لبنیات
اتحادیه لبنیات
اتحادیه لبنیات
اتحادیه لبنیات
اتحادیه لبنیات

تگ های اخیر